Ініціатива "10-10-10": ставки, ризики, наслідки

Бетлій

29.09.22

У податковій сфері найбільш обговорюваною темою вже не один тиждень є ініціатива «10-10-10», яка передбачає ставки ПнПП, ПДВ та ПДФО на рівні 10%, ставку військового збору на рівні 3% та скасування ЄСВ.

Тиждень тому ми згадували цю ініціативу. Отже, що нового?


Стан: Ініціатива зараз в стані бурхливого обговорення. Поки що автори не оприлюднили розрахунки впливу запровадження відповідної моделі, про потребу чого написали вже багато експертів та аналітиків.


Є кілька важливих питань, які отримали найбільше уваги в обговорення в соціальній мережі Facebook:


Ставки: Директива ЄС з ПДВ (112) передбачає мінімальну ставку ПДВ у 15%, тоді як зобов’язання України перед ОЕСР (в межах BEPS) говорять про мінімальну ставку ПнПП також у 15%. Україна має бути відповідальним та передбачуваним партнером, а тому зовнішніх домовленостей треба дотримуватись.


Оцінка впливу авторами: оприлюднені результати впливу на бюджет потребують більшої інформації з приводу сценарію, припущень, тощо. Такої інформації взагалі не було оприлюднено. Також відсутній вплив навіть на бюджет принаймні на середньострокову перспективу, тоді як реформи такого масштабу треба рахувати на роки вперед.


Наслідки: оскільки податкова система – це лише дохідна сторона бюджету, а тому авторам ініціативи варто було би одразу проговорювати та уточнювати своє бачення з видаткової частини. Так, скасування ЄСВ – це радше про пенсійну реформу, а не податкову.


Послідовність політики держави: В проєкті нещодавно оприлюдненого Національного плану відновлення такої ідеї та реформи не було озвучено. Тому з такими ініціативами, які особливо озвучуються з високих кабінетів, потрібно бути дуже обережними і представляти їх лише за умови ретельних обрахунків та врахування всіх наслідків.


Час впровадження: Останні опитування бізнесу свідчать, що податкові ставки не є найбільшою перешкодою для розвитку бізнесу та приходу інвестицій. Також сьогодні Україні надважливо забезпечити податкові надходження, оскільки саме вони є джерелом фінансування нашої армії (міжнародні гранти не фінансують військові потреби). Тому запровадження такої реформи є надвеликим ризиком для спроможності України фінансувати свою обороноздатність.


Публікацію підготовлено за підтримки Європейського Союзу. Її вміст є виключною відповідальністю ГО «Українська фундація розвитку» і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу.